Adressen til Lyngby Roklub er:
Lyngby Roklub
Rustenborgvej 19A
2800 Kongens Lyngby
Tlf til klubben: +45 45877520

Lyngby Roklub blev grundlagt i sommeren 1929, da bagermester Svend Nielsen ("Ditter") syntes, der manglede en roklub i Lyngby. Klubben begyndte under trange kår, baseret på personligt initiativ og velvillig støtte fra lokale borgere. I starten havde man en enkelt båd, som roforeningen KVIK havde foræret klubben, liggende i et materielskur ved "havnen" på Lyngby Sø. Efter nogle år fik man bygget et rigtigt klubhus, der siden er vokset ved knopskydning og nu består af bådehal, værksted, omklædningsrum med sauna, motionsrum, opholdsstuer og terrasse mod søen.

På det sportslige plan har Lyngby Roklub en lang og traditionsrig historie med flotte præstationer og masser af sportsånd. Blandt medlemmerne findes nogle stykker, der kan fortælle om medaljer, olympiske ceremonier, spændende regattaer med kamp til stregen, livslange venskaber, skønne ture i Danmark og andre steder, osv.

Roning er en af de ældste og mest traditionsprægede sportsgrene i Danmark - og Lyngby Roklub er ingen undtagelse i den sammenhæng. For mange medlemmer er roning ganske simpelt en livsstil, hvilket slogans som "én gang roer, altid roer" også vidner om. De fleste, der først er blevet bidt af roningen, bevarer et følelsesladet forhold til klubben og holder de forskellige traditioner og ceremonier i hævd. Tidligere formænd og andre ildsjæle, der har trukket læsset gennem perioder, er omgærdet af stor respekt og bliver mindet med vemod, når de ikke er mere.

Ligesom mange andre danske roklubber var Lyngby Roklub en ren herreklub indtil sidst i det 20. århundrede. De første kvindelige medlemmer blev optaget i 1991 og deres antal stiger stadig. Ved årtusindskiftet udgjorde kvinderne omkring en trediedel af de cirka 270 medlemmer.